Kolo

Na gravelu po toskánských Strade Bianche v okolí Montalcina

V okolí italského Montalcina jsou trasy, po kterých se jezdí i závod historických kol L’Eroica
Zdroj: Jan Blažek

V Itálii najdete spoustu regionů, které povyšují jízdu na kole do exkluzivní zážitkové roviny. Toskánsko je jednou z těchto lokalit, byť má pro našince nevýhodu v tom, že není úplně blízko. První cyklistické možnosti se otevírají kousek pod Florencií, což je z Prahy lehce přes 1000 km, naším cílem ale bylo tentokrát vinařské městečko Montalcino, které je ještě o zhruba 150 kilometrů jižněji. Důvod? Chtěli jsme využít podzimních prázdnin na konci října a ještě trochu šlápnout v teple do pedálů, přičemž naší hlavní ambicí bylo okusit jeden z okruhů závodu historických kol Eroica Montalcino.

Strade Bianche vinoucí se krajem vína

Na jednu stranu by se dalo říct, že Montalcino je na toskánské poměry městem, jako každé druhé. Je postaveno na kopci, má opevnění, bohatou historii (zde sahající až do roku 814), malebné uličky, skvělou gastronomii… Ale přesto je městem, které nabízí něco víc. Pro milovníky vína je to bezesporu vyhlášené červené Brunello di Montalcino a cyklisté ho mohou využít jako ideální startovní bod pro nádhernou projížďku. Přesně jako my.

Když sedíte doma u počítače, plánujete v mapách trasu někde ve střední Itálii a ještě vás tlačí čas, je lepší vsadit na jistotu. Naše úvaha tedy byla jednoduchá, pokud se v okolí Montalcina jezdí něco tak výjimečného jako Eroica, proč nevyužít značený okruh, který určitě povede těmi nejhezčími místy a dá nám dosyta okusit proslulé Strade Bianche (bílé cesty).

A protože Eroica, navzdory tomu, že se jezdí výhradně na historických kolech, není pro žádná ořezávátka, nabízí organizátoři hned několik okruhů s různou délkou a převýšením. My jsme si vybrali 70kilometrovou variantu s převýšením 1342 metrů, která je z nabízených tras zhruba uprostřed. Ta nejnáročnější měří 153 km a má převýšení téměř 3000 metrů. No, možná někdy příště…

Fenomén jménem L'Eroica

L’Eroica je cyklistická akce určená pro historické bicykly („Ciclostorica”), která jedinečným způsobem kombinuje náročné trasy, úžasnou krajinu a nezapomenutelné občerstvení, díky čemuž si každý z účastníků odnáší celoživotní zážitek. Akci založil v roce 1997 Giancarlo Brocci, přičemž středobodem se stalo Gaiole in Chianti - malé městečko v provincii Siena. Od té doby akce získala výrazně na popularitě a jezdí se mimo jiné i ve Španělsku, Německu, Jižní Africe či Kalifornii. Jednou z akcí je tak i Eroica Montalcino, jejíž trasu jsme chtěli na moderních gravelech zcela mimo soutěž vyzkoušet.

Malebné, opuštěné a náročnější, než jsme čekali

Po podzimní obloze se honí mraky, předpověď je trochu nejistá, tak neztrácíme zbytečně čas a hned po snídani usedáme do sedla. Jak záhy zjišťujeme, zvolený okruh jedeme oproti závodu obráceně, ale nakonec jsme za to rádi. Z Montalcina  vyrážíme po silnici SP14, ale po několika málo kilometrech odbočujeme doprava na první šotolinový úsek. Zhruba po deseti kilometrech, které vedou převážně z kopce, míjíme golfový resort Castiglion del Bosco, který je pro nás vlastně první větší známkou civilizace od startu. Toskánsko je rozlehlé, osídlení zejména v kopcích je proto velmi řídké - je dobré s tím počítat i so hledem na jídlo a pití, které si člověk musí vzít na vyjížďku v dostatečném množství.

Pokračujeme do Bibbiana a dále lehkou oklikou přes Ponte d'Arbia do Buonconventa, což je historické městečko obehnané hradbami. Sice jsme teprve lehce před půlkou a máme za sebou tu snazší část, ale přesto si dáváme pauzu a v uličkách nacházíme kromě fotografů, kteří fotí nevěstu do katalogu, také kavárničku a dáváme presíčko a kolu. Během pauzy probíráme první dojmy - dlouhé štěrkové úseky s „roletami“ jsou docela vysilující, kopce tu jsou sice kratší, ale o to strmější (leckdy i přes 20 %), když se jde ze sedla, prokluzuje zadní kolo, prudká klesání na štěrku vyžadují neustálou koncentraci a člověk si při nich také moc neodpočine. Docházíme k závěru, že je to náročnější, než jsme předpokládali a že ti, co Eroicu absolvují na starém kole, zaslouží ještě větší respekt, než jsme mysleli.

Asfalt jako vysvobození

Vyrážíme dál po značené trase víceméně opuštěnou krajinou, přičemž většina vede po Strade Bianche, které jen někdy překříží nějakou silnici či nás zavedou do vesničky. I ty však dokreslují celkovou atmosféru - třeba pár baráčků s kavárničkou v Lucignano d'Asso opět přímo vybízí k zastávce. Odoláváme. Občas potkáme auto nebo turisty, ale jinak je tu na konci října víceméně liduprázdno. Před Torrenieri, asi 20 kilometrů před cílem, se vyplňuje předpověď a začíná docela dost pršet. Naštěstí to bylo zrovna při sjezdu, takže jsme dešti docela rychle unikli a jak sluníčko opět vysvitlo, byl náš dres za pár minut zase mokrý spíš od potu než od deště.

Závěrečných zhruba 7 kilometrů je do kopce a po silnici. Musíme vystoupat zpět do Montalcina, které se před námi majestátně tyčí a nějak se po těch 65 kilometrech v nohách nechce přibližovat. Okolní provoz je sice otravný, ale hladký asfalt pod koly přináší našim zadkům citelnou úlevu. Příjemně znaveni a s koly zbarvenými do bíla vjíždíme na náměstí do Montalcina.

Skvělá vyjížďka... která mě však také vede k zamyšlení, zdali můj záměr absolvovat někdy v budoucnu Eroicu na historickém kole a ve vlněném dresu, není na mou výkonost (a zadnici) až příliš ambiciózní.

Pár tipů na cestu

• Z Montalcina si určitě odvezte lahvinku červeného Brunella. Dáte za ni nejméně 18 eur, jinde v Itálii je však dražší
  • Pokud stejně jako my pojedete obytňákem, dá se v Montalcinu stát na stellplatzu za 5 euro na den včetně servisu
  • Na trasu si vezměte dost vody a jídla
  • U krajů Strade Bianche bývají trny - ujistěte se, že máte v pláštích dost mlíka a stejně raději vezměte i náhradní duši
  • Tras na silničku i gravel najdete kolem Montalcina hned několik, dalo by se tu strávit pár pěkných cyklistických dní

Diskuze

Žádné příspěvky, buďte první!

Příběh o tom, jak se žije s dětmi na Taiwanu: Do Taichungu nejen na bubble tea, ale také na kolo

Dvě odvážné mámy se čtyřmi dětmi ve věku do tří let se rozhodly pro seznámení na jedné výpravě
04.10.2023 19:26
Reklama

Hitem letošních Krkonoš je elektrokolo. Krpály tak zvládnou i ti méně zdatní!

Nechce se vám do kopců supět jako parní lokomotiva a sklízet posměšné pohledy kolemjdoucích?
01.08.2020 16:19

Po zemích českých jedině v odstínu Matt Magnetic Black a s trikolorou na boku

Původní stříbrnou barvu kombíku i minikaravanu jsme se rozhodli změnit
01.07.2020 11:25

V České Kanadě je místo, kde kolem roku 1900 došlo k detrainizaci Járy Cimrmana. Objevit se dá i na kole

Pomník mistra zachyceného v poloze, v jaké byl vyhozen z vlaku, je oblíbeným turistickým cílem
11.04.2024 15:44

Stoupání měsíční krajinou na vrchol Mont Ventoux prověří nohy i psychiku

Ikonický vrchol je téměř povinným skalpem pro všechny, kteří se v Provence ocitnou se svým kolem
12.12.2023 09:10
Reklama

Zimní cestování s obytným vozem: Pozor na zamrzlou vodu, vybité baterie i převoz plynových lahví

Jezdit s obytným autem i v zimě není složité, je však nutné předcházet problémům
26.11.2023 09:49

Tkaničky do Montvernieru, aneb výjezd na jeden z nejzajímavějších kopců Tour de France