Voda

Jezerní roadtrip: Tip na předsezonní výlet kolem německých a rakouských jezer

Navštívili jsme německé Chiemsee a pak rakouská jezera Wolfgangsee, Attersee a další
Zdroj: Aneta Čermáková

V letní sezóně jsou podmínky a možnosti stání často přísnější, proto naše doporučení na stání nemusí být vždy k dispozici. Každopádně my tentokrát přespávali celý týden mimo kempy.

Určitě si na takový roadtrip nezapomeňte vzít kolo, protože jezera jsou ideální na objevování právě z jeho sedla. Na pěší výlety je to často daleko, kdežto na kole během dne objedete i ta největší jezera. Terén je povětšinou rovinatý, a navíc je zde možnost v případě, že se vám nebude chtít už šlapat, nasednout na loď a nechat se přiblížit zpět poblíž místa startu.

Chiemsee

První plánovanou zastávkou bylo tentokrát německé jezero Chiemsee přezdívané Bavorské moře. Sem jsme přijeli už poměrně pozdě a parkování jsme našli dle aplikace Park4night kousek od města Chieming. Parkoviště bylo poloprázdné a stálo zde i další obytné auto, tak jsme v klidu zaplatili poplatek 5 € a šli spát. Ráno jsme však zjistili, že je tu stání pro obytná auta přes noc zakázané, naštěstí se nic nestalo, a tak jsme zaplatili denní parkování a po snídani vyrazili na kolech na objížďku jezera.

Po prvních 5 km jsem zjistila, že jsem zapomněla peněženku, a tak jsme se vrátili a pak se vydali opačným směrem, což se nakonec ukázalo jako lepší trasa (tedy proti směru hodinových ručiček). Předem upozorňuji, že je dobré si na rozdíl od nás alespoň trochu trasu naplánovat, protože se cestou dostanete do míst, kde signál na mobilní telefon a navigaci budete hledat opravdu marně. To je obecně v Německu velmi častý problém. My Češi jsme zvyklí, že je signál téměř vždy a všude, ale věřte, že při dlouhodobějším pobytu v jiné zemi zjistíte, že to opravdu není vůbec standard.

Dojeli jsme podél jezera do městečka Gstadt am Chiemsee, odkud určitě nevynechte výlet lodí na ostrovy Herreninsel a Fraueninsel (odkaz na oficiální stránky je zde). Lze zakoupit kombinovanou jízdenku, kdy vystoupíte na jednom ostrově a po jakékoli tam strávené době se znovu nalodíte a popojedete na druhý ostrov. Kola lze bez problémů nechat u nástupu na loď.

Herreninsel (více info zde) je větší z ostrovů s rozlohou necelých 2,5 km2. Najdete zde rozlehlý park a zámek Herrenchiemsee, který nechal postavit Ludvík II. známý jako pohádkový král, a to především právě díky zámkům, které vybudoval. Mezi nejznámější patří disneyovský zámek Neuschwanstein. Zámek Herrenchiemsee je věrnou kopií Versaillského zámku, nechybí zde ani 90 m dlouhá zrcadlová síň, která svou délkou jeho francouzskou předlohu předčí. Dále zde najdete dvě muzea. Jedno v zámku věnované právě Ludvíku II. a druhé moderní, které se nachází v bývalém augustiniánském mužském klášteře.

Naopak Fraueninsel je malý ostrůvek plný života, který je i trvale osídlen především jeptiškami v místním ženském klášteře a najdete zde i restaurace, kde určitě doporučujeme dát si oběd. V místní restauraci měli opravdu dobrá jídla s velkým výběrem místních ryb.

Langbürgnersee

Po návratu na pevninu jsme místo okruhu kolem Chiemsee, který měří zhruba 70 km, zvolili cestu k vedlejším jezerům, což se ukázalo jako skvělý nápad k osvěžení.

Jezero Langbürgnersee je nádherně čisté a voda byla už začátkem června velmi příjemná. Jen pozor, právě tady je mobilní signál bez jediné čárky poměrně dlouhou dobu, tak pokud nemáte úplně dobrý orientační smysl, je dobré si pamatovat, kudy jste přijeli.

S pár zastávkami jsme nakonec náš 50 km dlouhý výlet zakončili vychlazeným pivkem (tady si jedno bez obav dát můžete, protože v Německu i Rakousku je povolený limit 0,5 promile). Jediným negativem našeho výletu bylo množství komárů, které nás kromě ostrova Fraueninsel provázelo. Bylo to velmi zajímavé, ale opravdu na tomto ostrově nebyl ani jeden.

Wolfgangsee

Po návratu do našeho obytňáčku, jsme zabalili věci a neplánovaně se vydali dál směrem k rakouskému Wolfgangsee. To je ta volnost a svoboda cestování s obytným autem. Tady jsme chtěli původně zakotvit v kempu, ale jsme upřímně trochu samotáři, a tak jsme nakonec zakotvili na parkovišti St. Wolfgang Ortsanfang nedaleko hřbitova na východní straně, kde nebyl ani žádný zákaz a cena za parkování byla 4 €.

Samozřejmostí při takovém nocování a parkování je žádné kempování, žádný venkovní nábytek ani jiný „venkovní“ život. Ráno jsme vyrazili do blízkého městečka St. Wolfgang am Salzkammergut, odkud jezdí rakouský nejstrmější ozubnicový vláček a během půl hodiny vás vyveze pod vrchol Schafberg (oficiální stránky jsou zde). V provozu je podle počasí zhruba od března.

A jedno doporučení! I když bude krásné počasí, vezměte si s sebou teplejší oblečení, nahoře velmi často fouká a jelikož horní stanice vlaku je ve výšce 1 364 m nad mořem, vzduch je tu znatelně studenější a mě bylo v tílku poměrně chladno, přestože v dolní stanici bylo ke 30 stupňům. I to nás pak donutilo jet dolů dříve, než bychom asi normálně jeli. Nahoře najdete restauraci, krásný výhled na okolní krajinu a jezera a při troše štěstí potkáte i nějakého toho kamzíka. Lze tu absolvovat různé pěší okruhy, případně jít pak cestu zpět až dolů po svých. Zubačka či jiný dopravní prostředek je pro nás ale vždy zpestřením, tak v rámci šetření našich kloubů ji využíváme pro obě cesty.

Attersee

Po krátké procházce městečkem St. Wolfgang a po brzké večeři a zmrzlině jsme se vydali k vedlejšímu Attersse. Tady jsme zakotvili na více dní. Vždy se všude chováme co nejvíce nenápadně a ohleduplně, a tak nebyl nikde problém s přespáním v autě tzv. na divoko. Následující den jsme se vydali autem na výlet do městečka Bad Ischl. Je to malé krásné lázeňské městečko, kde můžete navštívit místní lázně (oficiální odkaz zde) nebo třeba historickou nádhernou budovu Kaiservilla, která byla dlouhá staletí letním sídlem habsburských císařů a nyní se zde nachází muzeum.

Je zde nedaleko lázní také parkoviště pro obytná auta s možností i nočního stání včetně možnosti připojení k elektřině a dočerpání pitné vody (více info o tomto stání zde). My se ale vrátili zpět k Attersee a našli stání na jižní straně jezera mezi městečky Unterach a Unterburgau. Jelikož druhý den bylo téměř nesnesitelné vedro, strávili jsme většinu času u vody – hned pod parkovištěm byl úžasný přístup s malou pláží. Odpoledne jsme se pak vydali na krátký cyklovýlet po směru hodinových ručiček přes městečka Unterach do Attersee. Protože bylo opravdu vedro, cestu zpět jsme si zkrátili lodí a i díky tomu jsme objevili nedaleké koupaliště Europabad s velkou pláží a molem. U koupaliště je malý kemp, který byl ale v době našeho putování stejně jako místní bistro zavřený, a tak jsme přenocovali na parkovišti u tohoto koupaliště. Přes den jsou tu navíc k dispozici zdarma i sprchy a toalety otevřené do 22 hod. Jezero je z trojice v okolí největší, nejčistší, ale také nejstudenější.

Mondsee

Dalším cílem bylo poslední z trojice - jezero Mondsee. Toto jezero je naopak ze všech nejteplejší. Jeho teplota v létě dosahuje až 27 stupňů, jen mimo sezonu byl trochu problém s místem na přespání. Všude zákazy a snížené podjezdy a kolem jezera jsou pouze 2 kempy, tak jsme nakonec, stejně jako dalších asi 10 obytných aut, tak trochu riskli přespání u parkoviště pro autobusy přímo v městečku Mondsee.

Tady jsme se následující den projeli po jezeře lodí a dali se do řeči s kapitánem, který nás vezl v kabině a cestou nám vyprávěl o jezeře např. to, že jezero je v soukromém vlastnictví a bylo navráceno paní, která má z každého pozemku, který má přístup k vodě, doživotní příjmy. Zda je to pravda, či nikoli, to se nám nepodařilo ověřit.

Mattsee

Bohužel se nám tímto náš jezerní roadtrip přiblížil ke konci, a tak jsme zamířili směrem domů. Ale to bychom nebyli my, když naším heslem je, že „cesta je cíl“. A tak jsme to cestou ještě vzali kolem jezera Mattsee. Počasí už sice na koupání nebylo, ale v městečku Mattsee je muzeum Ferdinanda Porscheho (oficiální stránky muzea zde) a to bezpochyby stojí za návštěvu. Nejedná se o muzeum moderních poršáků, ale nádherných starých traktorů, původních automobilů a letadel a s jedním historickým kouskem máte dokonce možnost se svézt.

Zážitků bylo mnoho, počasí krásné, jezera průzračná a my už se těšíme na další cesty, o které se s vámi opět podělíme.

Diskuze

Žádné příspěvky, buďte první!

Navštívili jsme kanton Bern a jeho nádherné okolí. A musíme se sem určitě vrátit

Navštívili jsme města Bern a Thun. Jsou opravdu krásná, stejně jako jejich okolí.
14.05.2024 08:10

Bodamské jezero a Lindau: Na pomezí tří států

Kolem jezera projedete Rakouskem, Švýcarskem a Německem
30.04.2024 20:33
Reklama

Mnichov: Co navštívit, kam vyrazit a kde zakempovat

Mnichov je město velké zhruba jako Praha a i zde je zajímavostí a historie více než dost.
22.04.2024 06:25

Jak vybrat ten správný obytný vůz: Druhy, kategorie, výhody, nevýhody

Alkovna, „integráč“, vestavba, nebo raději přívěs? Poradíme, co koupit či případně pronajmout