Kolo

Cyklistické putování po Chorvatsku: Došlapali jsme na zajímavá místa na ostrovech Šolta a Vis

Tipy nejen pro všechny cyklo-nadšence. Kam vyrazit?

Místa popsaná v článku

Pokračujeme v našem cyklo-lodním putování Chorvatskem. Po úvodním okolí Zadaru jsme se posunuli kousek na jih. Ostrov Šolta se nachází poblíž Splitu, se kterým má také trajektové spojení do přístavu Rogač (cesta trvá přibližně hodinu). Ostrov se vyznačuje pěstováním vinné révy a množstvím olivovníků.

Cyklistický výlet na ostrov Šolta

Hlavní tepna ostrova ze Stomorské do Maslinice má 17 km, takže ostrov lze hravě projet na kole za půl dne, tomu byl podřízen i náš cyklistický program. Loď nás vysadila ve Stomorské, ze které jsme se postupným stoupáním dostali až na hřeben ostrova a pokračovali do vnitrozemského městečka Grohote, odtud se dá odbočit do Rogače, kde je trajektový přístav. My jsme však nejprve pokračovali do Maslinice, nejzápadnější vesnici na ostrově.

Výborně chráněný záliv v Maslinici je oblíbeným útočištěm jachtařů, někteří využívají i možnost kotvení jižně od Maslinice, v zátoce Šešula, kde si přijdou na své milovníci mořských plodů a ryb. Místní konoby Šešula a Šišmiš se specializují přesně na tyto pokrmy. Cestou zpět jsme z hlavní silnice zahnuli v Grohotě doleva a silným klesáním jsme se dostali do Rogače, kde na nás čekala naše loď, ale ušetřenou časovou rezervu před vyplutím jsme ještě využili ke koupání. Místní pláž v zátoce naproti přístavu byla k tomu ideální, protože voda zde byla o pár stupňů teplejší díky mělké vodě.

Ponorková základna na ostrově Vis

Ostrovu Vis o rozloze 90 km² dominují dvě městečka – Vis na severovýchodním pobřeží a Komiža na jihozápadním. Vnitrozemí tvoří úrodná pole, kde se pěstuje zelenina, vinná réva a olivovníky. Ostrov byl do roku 1989 veřejnosti nepřístupný, za vlády Tita v Jugoslávii byl totiž řízený armádou. Na ostrově lze navštívit i bývalou ponorkovou základnu, která je volně přístupná. Častým cílem turistů je také Modrá jeskyně na ostrůvku Biševo, kam plují z Komiže výletní loďky.

Hlavním silničním okruhem na ostrově Vis je spojení hlavního města Vis a Komiže na jihu, tento okruh má 30 km a využívají jej v podstatě všichni turisté, kteří si chtějí projet celý ostrov na kole nebo mopedu. Důkazem toho je množství cyklo a moped půjčoven ve městě Vis. Provoz na ostrově je však minimální, plus když si uděláte zajížďky z hlavní trasy, ocitnete se na některých místech úplně sami.

My jsme první den na ostrově využili k návštěvě úkrytu pro ponorky z dob jugoslávské armády (JNA sklonište za podmornice). Cesta k němu je poměrně jednoduchá, stačí vystoupat čtyři kilometry severně nad město Vis po asfaltové silnici na severní cíp ostrova a poté pokračovat po šotolinové cestě až ke vchodu ponorkového úkrytu. Místo je volně přístupné, dokonce se lze dostat i dovnitř úkrytu a celý jej obejít po obvodu. Úkryt působí majestátně a při představě, že zde kotvily obrovské vojenské ponorky, vás mrazí, ale to bylo specifikem období studené války.
Zaregistrovat se

Chcete také přispívat na web Fotrnatripu.tv?

Zdroj: Martin Stražay

Dokonale skrytá mezi skalami, pláž Stiniva

Další den si vyplňujeme okružní jízdou po ostrově ve směru hodinových ručiček. Stoupáme nad město Vis, kde se nám v každé serpentině nabízí krásné výhledy, dále pokračujeme do úrodného vnitrozemí směrem na Komiži. Cestu však rozdělíme pauzou ke koupání na vyhlášené pláži Stiniva, při odbočení z hlavní silnice se dostáváme klesáním na parkoviště. Zde musíme nechat kola. Dále se dá pokračovat už jen pěšky, čeká nás strmé klesání po skalách lemovaných keři. Tento turistický sestup trvá asi 30 minut a dostáváme se na Stinivu. Přibližně od května do října zde funguje také bufet zásobován po moři. Pláž dokonale krytá vysokými skalami má šířku jen cca 30 metrů. V sezóně zde musí být opravdu hlava na hlavě, je totiž velmi populární a drtivá většina návštěvníků přijíždí po moři, lodě kotví na moři před zátokou a turisté se přesouvají na malých člunech úzkou štěrbinou ve skalách na pláž kvůli krátkému pobytu a koupání.

Dále pokračujeme malou zajížďkou na nejvyšší bod ostrova kopec Hum (586 m n. m.), kde sídlí vojenská posádka, platí zde i zákaz focení. Těsně před vrcholem se však dá zahnout ze silnice po betonových schodech do jeskyně Titova Špilja. My však pokračujeme do Komiže. Tato rybářská vesnice je výchozím bodem pro výlety na ostrůvek Biševo se svou Modrou jeskyní (Modra Špilja). Využíváme nabídky čerstvých ryb v místních restauracích a v Komiži obědváme, nyní nás už čeká jen stoupání po serpentinách nad Komiži, pár kilometrů rovina a pak už jen dlouhý sjezd až do Visu.

A kam nás odveze loď dál? To se dozvíte zase příště.

Zdroj: autorský text

Diskuze

Žádné příspěvky, buďte první!

Stovka jugoslávských MIGů schovaná v kopci. Željava je parádní zastávka při cestě na jih Chorvatska

Zatím je tohle místo opuštěné a otevřené všem. Zejména motorkářů sem jezdí velké množství.
21.05.2024 08:28
Reklama

Pokuta 250 eur za vstup do Chorvatska přes malé přechody při objíždění slovinské dálnice už nehrozí

Ještě loni hrozily při vstupu do Chorvatska mimo mezinárodní přechody velké problémy.
14.05.2024 12:39
Reklama

Petrova Gora: Malá zajížďka cestou do Chorvatska ukáže fascinující jugoslávský monument z 80. let

(+Video) Opuštěná stavba na Petrovo Goře je 45 minut jízdy od Karlovace a je vážně fascinující.
03.05.2024 10:53

Do Chorvatska větším autem: Podívejte se, zda musíte ve Slovinsku platit za dálnice dvojnásobek

Mýtná třída 2B ve Slovinsku je nejasná. Proto existuje oficiální seznam aut, která tam patří.
02.05.2024 10:11

Na kole a lodí přes chorvatské ostrovy Lastovo, Mljet, Šipan až do Dubrovníku

Náš výlet na kole po chorvatských ostrovech pokračuje dál. Dojeli jsme do Dubrovníku.
22.09.2024 08:15

Cyklovýlet ve znamení vína a ústřic. Projeli jsme na kole chorvatské perly Pelješac a Korčulu

Další kapitola cyklo-lodního putování po Dalmácii.
02.09.2024 13:09

Na kole a lodí po Dalmácii: Tentokrát nás čekal Brač, Hvar a Makarska

Užili jsme si prázdné pláže, překrásné výhledy i skvělou kuchyni.
16.08.2024 12:15

Cestování na kole a lodí po Chorvatsku: Tentokrát nás čekal Dugi otok a jeho krásy

Navštívili jsme jednu z nejkrásnějších pláží na světě nebo místo, kde můžete pozorovat tuleně.