Auto

Místo chorvatských ostrovů Bornholm: Letos jsme vyměnili Jadran za Balt a rozhodně toho nelitujeme

Ostrov Bornholm je nádherný. Nabízí divoké skály, písčité pláže i pěkná městečka.

Místa popsaná v článku

Letošní letní dovolenou jsme si naplánovali na termín od 28. června. Děti dostanou vysvědčení a hurá na prázdniny někam k moři. A tak si říkám, že vyrazit s touto karavanou v pátek odpoledne po D1 směr Brno, Maribor a Jadran je asi dost velký nesmysl. Naší letošní cestu proto plánují úplně opačným směrem. Ne D1, ale teplická dálnice. Ne Jadran, ale Balt. A jak se ve finále ukázalo, rozhodnutí to bylo naprosto vynikající.

Dálnice jak u nás, tak v Německu s minimálním provozem a odpočívadlo za Berlínem poloprázdné. Je to již 35 let, co jsem začínal s karavaningem. Tenkrát to byl obytný vlek z pražského Pragokaru a cílová destinace Rujána v tehdejším NDR. Tak si říkám, proč si neudělat nějakou vzpomínkovou cestu na sever. Chorvatsko je stejně přelidněné, předražené a dálnice ucpané. Místo na Jadran jsme se tedy vypravili na Balt, ostrov Pag nebo Korčulu jsme vyměnili za Bornholm.

Co je vlastně Bornholm?

Někdo říká, že je to sluneční ostrov pro dlouhé hodiny slunečního svitu, jiný zase má tento ostrov díky přírodním krásám za perlu Baltského moře. Jedna pověst říká, že když Bůh tvořil Skandinávii, zbylo mu pár hezkých věcí. Naházel je tedy do Baltu, a tak vznikl krásný a tajuplný Bornholm.

Vzhledem k atraktivitě tohoto místa a velké oblibě Dánů, kteří tuto destinaci mají velmi rádi, je nutno trajekt z německého Sassnitzu objednávat s dostatečným předstihem. Lodní lístky jsme měli zakoupené od února a to už dost termínů bylo vyprodaných. A ještě jedna maličkost, sobotní přeprava je o 1000 dánských korun dražší než ostatní dny.

Směr Sassnitz

V týdnu před odjezdem, když vyřizuji formality jako pojištění, asistenci pro auto nebo nákup zahraniční hotovosti, nastal drobný problém. I když se dnes vše platí kartou, je dobré mít nějakou tu pětku v hotovosti. Když jsem přišel do jedné směnárny v centru Prahy, bylo mi řečeno, že se dánská koruna už rok neobchoduje. Nakonec jsem v nákupáku na Chodově sehnal. Můžeme tedy v pátek 28.6. odpoledne vyrazit.
Sice média straší, že Němci mají znovu zavedené kontroly na hranicích. To díky fotbalovému Euru 2024, ale celá cesta nakonec proběhla naprosto v pohodě. Pár uzavírek okolo Berlína, ale cesta do Sassnitzu, kde máme první zastávku před odjezdem na ostrov, byla plynulá bez problémů a kolon. Pět kilometrů od přístavu je parkoviště pro auta, která čekají na trajekt, poloha přímo u moře. Cena 20 eur za noc.
Využíváme teplé počasí a jdeme se koupat do trochu chladnějšího Baltu. Konečně přišla neděle 30. 6. a v 10 hodin odjíždíme z parkoviště, které je po silné noční bouřce zčásti zatopené. V přístavu se zařadíme do fronty a čekáme, až přijde pokyn od obsluhy k nalodění.

Zdroj: Miloš Dittrich

Konečně se otevřela velká železná tlama a můžeme na palubu, v 11:50 trajekt odplouvá. Vydáme se na plavbu, která trvá 3 hodiny a 20 minut. Dá se říci, že horní paluba je dost luxusní. Sál, kde jsou polohovatelná křesla a připadáte si, jak v letadle, velká restaurace s bohatou nabídkou jídla, kávy i zmrzliny. Ale co mě nejvíc překvapilo, bylo rozdělení restaurační plochy.

Svůj sektor zde mají vozíčkáři i senioři, ale také pejskaři, kteří si mohou dojít na oběd se svým mazlíčkem. Během plavby bylo moře dosti neklidné, drobně pršelo, ale při vplouvání do přístavu jako mávnutím kouzelného proutku se nebe rozjasnilo. Jo, Bornholm je přece ten sluneční ostrov. A tak se vydáme za poznáním tohoto krásného a tajuplného ostrova.

Zaregistrovat se

Chcete také přispívat na web Fotrnatripu.tv?

Severozápadní pobřeží

Tuto poznávací dovolenou jsem plánoval od února, za necelý týden chceme poznat to nejzajímavější, co místní ostrov nabízí. A tak jsem cestu rozdělil na dvě části, tu hodně atraktivní, kde je divoké skalnaté pobřeží, a v druhé části se podíváme na starobylá městečka a dlouhé bílé pláže. Stejně jako v Norsku je i zde tolerované parkování na divoko. Po dvou nocích mimo kemp ale byl potřeba udělat i nějaký servis WC. Místní parkoviště jsou vybavena WC, kde je možné vylít chemickou toaletu, je zde voda, ale i zásuvka na 230 V. A musím říct, že to jsem dlouho neviděl, čisto, uklizeno dostatek toaletního papíru a jak jsem následně zjistil, každý den jezdí uklízecí autíčko a stará se o pořádek.

Hned, když sjedeme z trajektu, zamíříme do první zastávky. Je to malý přístav pod hradem Hammershus a parkování přímo u moře. Místo je vybavené WC s teplou vodou a malou přístavní restaurací. Poloha je naprosto ideální, jak na výlety, tak pro svojí romantikou. Před auto si dáte křesílka a můžete se kochat pohledem na vlny Baltu, které se tříští o mohutný kamenný val přístavu.

Na pondělí 1.7. vyhlašujeme den výletů. Hned ráno se vydáme na zříceninu hradu Hammershus. Hrad, který byl postaven církví v roce 1200, patřil k největším středověkým opevněním v celé severní Evropě. Od přístavu vede nenáročná a pohodlná cesta. Vstup do hradu je bezplatný. Po prohlídce velkého hradního areálu se zpět k autu můžete vydat malým okruhem, který vás zavede ke skalnímu sousoší Lví hlavy. Dále se můžete kochat pohledem na skalní útesy a celkovou panoramu přístavu.

Výlet lodičkou, maják Hammeren Fyr

Po návratu zjišťujeme, že dnes, i když moře není zrovna nejklidnější, jezdí okolo pobřeží malá výletní lodička. A tak ještě před obědem jdeme do malé fronty čekatelů na výlet. Nyní se ukázalo, že ta nějaká pětka v hotovosti se přece jenom hodí. Loďka pojme maximálně 12 turistů. Pan kapitán je velice šikovný, zavezl nás i do té nejtemnější skalní průrvy a zblízka nám ukázal skalní útvar Lví hlavy. Po připlutí do přístavu od každého vyinkasoval 100 dánských korun, ale ta čtyřicetiminutová plavba za to opravdu stála.

Další výlet, který bych v této části ostrova doporučil, je cesta po pobřeží k majáku Hammeren Fyr nad městem Sandvig. Zpět k autu se můžete vydat okolo jezera Hammerso a zatopeného lomu Opalsoen. A tak během krátké doby projdeme a díky výletu lodí poznáme i ta nejtemnější zákoutí tohoto ostrova.

V úterý ráno se vydáme od skalnatého pobřeží na bílé písčité pláže do zapadlých uliček místních rybářských městeček, a hlavně na ochutnávku zdejší uzené ryby. Takže se těšte příště. Ostrov Bornholm je vážně nádherný.

Zdroj: autorský text

Diskuze

Abil - 12.07.2024 00:18:50
Bornholm je krásný a zajímavý ostrov, byla jsem tam před 20 lety. Na rozdíl od vetsiny Cechu nemám Chorvatsko rada, jedna cesta mi stačila.
Jiří - 11.07.2024 13:43:48
To museli být na Bornholmu nadšení, když tam přivandrovali zapaštikovaní Češi. Doufám, že se raději česká svoloč bude dál držet toho jejich stejně špinavého Chorvatska a nezačne okupovat s těmi svými otravnými a nevychovanými haranty sever.

Nejlepší hamburger mají na benzince aneb jak se projíst Kodaní, aby to byl streetfoodový zážitek

Máme pro vás tipy, kam na nejlepší chlebíčky, cheeseburger i zákusky. A jako bonus kuličky v Malmö.
05.04.2024 09:45
Reklama

Zvýšená sazba DPH na pivo mnohé štve. Fotr ale v Edinburghu zjistil, že skotská na tom je mnohem hůř

Ve Scotch Whisky Experience se dozvíte mnoho zajímavostí. Třeba že na whisky je daň 74 %
22.03.2024 08:33
Reklama

Co se do televize nevešlo: Jak Fotr zakempoval v Edinburghu a pak musel schovávat kola před zloději

Další dosud nezveřejněné záběry z natáčení Fotra na tripu ukážou úskalí jednoho kempování
20.02.2024 08:56

Edinburgh: Město, kde vznikala kouzla Harryho Pottera

Vydejte se s fotrem po stopách Harryho Pottera v Edinburghu
13.10.2023 08:31

Osada Annín: V podhůří Šumavy lehkým krokem za výhledy, po stopách skla i za karavanisty

Sklářská výroba, Anděl Páně nebo sraz rozdováděných karavanistů v několika dnech.
12.09.2024 14:50

Místo chorvatských ostrovů Bornholm, druhá část: Pokračujeme na východní straně ostrova

Malebná městečka, čisté pláže, zajímavé kostely a udírny delikátních ryb na každém rohu.
05.08.2024 07:56
Reklama

S obytňákem na Moravu: Punkevní jeskyně a „nevýlet“ na až příliš populární Sky Bridge

Jsou to turisticky velmi vyhledávaná místa, ale opravdu stojí za to, je navštívit?
18.06.2024 14:59

Dycky Most aneb krásy a bolesti zmizelého města. Uhelné prokletí, městské závody, olympijské centrum

Pohnutá historie a současnost města, o kterých málokdo ví a mnohé velmi překvapí